Miért hiba?
Számos kutatást készítettek arra vonatkozóan, hogyan olvasnak az emberek honlapokat, milyen szövegrészeket, design elemeket vesznek észre, és mi az, ami a legnagyobb valószínűség szerint elkerüli a figyelmüket. A weboldalak használhatóságával foglalkozó tudományág a webergonómia. A weboldalakat szemmozgás-vizsgálattal tesztelik, amely a weboldalon való olvasás feltérképezését szolgálja. A vizsgálatban résztvevők fejére egy szerkezetet illesztenek, amely követi a pupilla mozgását. Az adatokat elemezve egy úgynevezett hőtérkép készül, megmutatva, mely területeken, szavakon, képeken időzött hosszabb ideig a látogató, és mi volt az, amit észre sem vett.
A kutatások szerint a látogatók elkerülik a reklámokat. Ön mikor megy wc-re az esti film vagy a Barátok Közt közben? Na ugye! A reklám alatt. Az emberek szeme rá van állva az interneten való böngészéskor, hogy kiszűrje a reklámokat, vagy az annak kinéző dolgokat. Ez az úgynevezett banner-vakság. Erről bővebben itt olvashat (angol nyelvű): http://www.useit.com/alertbox/banner-blindness.html
Mit kerülnek el az emberek?
- Ami bannernek néz ki, nem is ellenőrzik, hogy tényleg az-e, automatikusan áthalad a szemük felette.
- Villogó szöveg és animáció – taszítja a látogatókat.
- Pop-up (felugró) ablakok: Általában még a betöltődés előtt becsukják a látogatók, és közben bosszankodnak, hogyha már meglátogatták az oldalt, miért nem böngészhetik nyugodtan a tartalmat, miért kell ilyen vacakokkal zavarni? Bizonyos oldalak esetében hasznos lehet. Hosszú távon csak akkor érdemes alkalmazni, ha mérések igazolják (pl. egy a/b (split) teszt), hogy hozzák a hírlevélre feliratkozókat, és nem csak elüldözik a látogatókat. Ugyancsak mérésekkel kell tesztelni és igazolni, hogy milyen legyen (és, hogy legyen-e egyáltalán, megéri-e alkalmazni, az így elveszített látogatókat pótolja-e a használatából származó haszon?) a popup: egyből középen felugró, az oldal betöltődése után néhány másodperccel beúszó, vagy az oldal betöltődésével egyszerre alul megjelenő, esetleg az oldal bezárásakor megjelenő?
- Bármi más, ami reklámnak néz ki.