Egy domain név és weboldal adás-vételének sorrendje

Részletesen leírom, hogy mik a lépései egy domain név egy weboldal adás-vételének. Ha nem szeretne kellemetlenséget, akkor érdemes minden lépésen végigmenni.

Egy domain név és/vagy egy weboldal adás-vételének sorrendje

  1. Elsőként az eladó fejében meg kell szülessen a weboldala eladásának gondolata. Vagy a vevőnek ki kell néznie egy megszerezni kívánt domaint, és meg kell keresnie az eladót. Mennyit ér egy „brand” domain név (vásárlási esettanulmány)?
  2. Az eladónak meg kell hirdetnie az eladásra kínált weboldalát erre szakosodott weboldalon, szakmai csoportban, saját weboldalán, vagy az ügyfelei, érdeklődői körében, vagy bármilyen más hirdetésben.
  3. Jelentkezik egy vagy több vevőjelölt.
  4. A vevőjelölt(ek) és az eladó között le kell zajlania egy tárgyalásnak, és meg kell egyezniük az árban. Mennyit ér egy weboldal? Nehéz megmondani, ezért összegyűjtöttem 30+ kérdést, amely megválaszolása közelebb vihet egy reális ár meghatározásához.
  5. A tárgyaló feleknek szerződést kell kötniük. Nagyobb értékű tranzakció esetén érdemes ügyvéd segítségét igénybe venni. Ebben a felek adataitól kezdve a weboldalon felhasznált tartalmak szerzői jogának átadásán és az esetleges felhasználói (akár személyes adatok is!) adatok megfelelő kezelésén át az átadás-átvétel pontos menetrendjén keresztül érdemes mindent szerepeltetni.
  6. A vevő elutalja a pénzt. Ha nem ezzel kezdődik a folyamat, akkor rossz esetben futhatunk a pénzünk után.
  7. Az eladó postázza (vagy személyes találkozón átadja) a domain lemondó nyilatkozatát és a Nyilatkozat személyi adatok hitelességéről című nyomtatványt, és mellé egy titkosított DVD-t, rajta a weboldal tartalmi fájljaival és adatbázisával. A titkosítást feloldó kódot emailben, vagy sms-ben, de mindenképpen a DVD-től elkülönített módon kell a vevő részére eljuttatni. A titkosításra az esetleges postai elkallódás miatt van szükség, hogy illetéktelenek ne férjenek hozzá a DVD tartalmához.
  8. A vevő leadja egy domain regisztrátornak az eladó domain lemondó nyilatkozatát és személyi adatai hitelességéről szóló nyomtatványt a saját igénylésével együtt, ezután pár napon belül a vevő nevére kerül a domain.
  9. Ha a vevő az eladó tárhelyén fogja tovább használni a weboldalt, akkor a tárhelyet is át kell írni a vevő nevére.
    • Átírás után minden hozzáférési adatot (ügyfélkapu, cPanel, MySQL, FTP, Webmail, stb.) meg kell változtatni, és az eladó esetleges külön fiókját (pl.: FTP-n) törölni kell.
  10. Az vevő tárhelyére fel kell tölteni a weboldal fájljait a DVD-ről, majd az adatbázist be fel kell tölteni (pl. egy PhpMyAdmin segítségével), és működik is az oldal, a régi formájában. Ha esetleg összetettebb rendszerről van szó, akkor a vevővel vagy annak webfejlesztőjével együttműködve lehet ezt a pontot teljesíteni.

Ha pont egy ilyen ügylet előtt áll, keressen fel az elérhetőségeimen, szívesen állok a rendelkezésére!

Teendők akkor, ha meglévő tárhelyszolgáltatást visz tovább a vevő

Közreműködtem ilyen weboldal eladásban is. Ott ezt a kérdéssort küldtem el (ill. egy részét csak vizsgáltam, nem küldtem el) a vevő tárhelyszolgáltatójának:

  • A domain átkerült a vevő nevére? Ha igen, akkor domain.hu alatt látszódik a módosítás dátuma? Ha igen, ki kell próbálni, hogy az alábbi 2 linkről (a domain.hu-n, a domain név adatai alatt) indított e-maileket megkapja-e a vevő:
    • E-mail küldése az adminisztratív kapcsolattartónak
    • E-mail küldése a domain használónak
  • A domain tárhelye 100%-osan a vevő nevén van, ő lett a kizárólagos számlafizető?
  • Ha bármilyen értesítést küldenek vagy önök és/vagy a tárhely és/vagy bármilyen automatizmus, az minden esetben a vevő e-mail címére érkezik?
    • Ha nem: pontosan milyen értesítések és milyen e-mail címekre mennek/mehetnek?
  • A megvásárolt domain tárhelyén van-e bármilyen másik domain név?
    • Ha igen: pontosan milyen domainekről van szó? Ezek mind a vevő tulajdonában vannak?
  • Az Ügyfélközpont, cPanel, egyéb felületekhez kizárólag az az egy hozzáférés van, amelyeket elküldtek?
  • A fenti helyeken kívül van bármilyen olyan URL a tárhelyen, amelyen keresztül hozzá lehet férni a vevő domainjéhez, vagy weboldalához, levelezésáhez, vagy bármi máshoz, ami a domainhez kapcsolódik?
    • Ha igen, pontosan milyen URL-ek alatt, milyen névvel és jelszóval? Kérem minden hozzáférést soroljon fel.
  • A vevő domainjéhez mennyi fiók lett létrehozva cPanel, ügyfélkapu, egyéb felületeken? Pontosan listázza ki az összes fiókot.
  • A domain bármilyen beállításához hozzáfér-e bárki bármilyen más felületről? Pl.: másik tárhelycsomagban hozzáadott domainként.

Fenti kérdéssor célja az, hogy minden kizárólag a vevő nevére és kezelésébe kerüljön, illetve minden hozzáféréssel kizárólag ő rendelkezzen, minden korábbi tulajdonos 100%-ig ki legyen zárva a domain (weboldal, emailek, stb.) működéséből.

Amint ezeket tisztázzuk, utána megváltoztatunk minden (FTP, MySQL, e-mail cím, stb.) jelszót.

Domain név értékesítése és bérbeadása utáni adókötelezettség

A 2011. augusztusi Adóvilágban jelent meg egy hiánypótló cikk, amely azt taglalja, hogy milyen kötelezettségek terhelik a domain nevet értékesítőket és bérbeadókat.

A cikk a NAV weboldalán: http://www.apeh.hu/data/cms198490/HonlapraCikk.pdf

Letöltés: Domain adózás cikk (Dr. Borostyán Szilárd)

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!