Ár meghatározása Gauss görbével

Egy termék, szolgáltatás árának meghatározására sok módszer van, amelyek akár más-más módon közelítik meg a kérdést. Most egy profitmaximalizáló megoldást fogok mutatni, amelyet akkor érdemes/lehet használni, ha van egy olyan nagyobb közösség/tömeg/ügyfélbázis, akik felé tudunk kommunikálni az alábbiak szerint.

Tegyük fel, hogy termékbevezetés előtt állunk, és nem tudjuk, hogy mennyi legyen az új termék ára. Mit lehet ilyenkor tenni?

  • Hasunkra ütünk. Nem jó megoldás, mert könnyen lehet, hogy alul, vagy éppen felülárazunk.
  • A költségekből (fejlesztés, gyártás, reklámozás, terjesztés, ügyfélszolgálat, stb.) + profitigényből visszafelé számolva érjük el a darabárat. Nem feltétlenül jó megoldás, mert a piac nem biztos, hogy fizet annyit, mint amennyi így lesz a végösszeg.
  • Megkérdezünk pár embert. Nem jó megoldás, mert 1) nem motiváltak 2) statisztikailag legkevésbé sem fedik le a termék célközönségének összetételét.
  • (Ha van), megbízzuk a sales és/vagy marketing osztályt a feladattal.
  • Gauss görbét hívunk segítségül. (ld. lentebb).
  • Stb., egyéb módszerek.

Mi az a Gauss görbe?

Minél szélesebb emberréteget (de lehetőleg a leendő termék, szolgáltatás célközönséget, lehetséges ügyfélkörét) meg kell kérdezni arról, hogy ő mennyiért vásárolná meg a szóban forgó terméket, szolgáltatást? Extra őszinte válaszokat kaphatunk, ha azt ígérjük (tartsuk be!) hogy a végleges árhoz legközelebb járó válaszadó ingyen kapja meg bevezetés után a szóban forgó terméket, szolgáltatást.

Hogyan alakul ki a Gauss görbe, és hogyan segít meghatározni az optimális árat?

Tegyük fel, hogy 20 ember válaszol a leendő árra vonatkozó kérdésre. Ezeket összesítsük egy Excelben, az alábbiak szerint, csökkenő sorrendbe:

excel1

Feltételezzük, hogy mindenki maximum azon az áron vásárol, amennyit mondott. Ebből következően könnyen megállapítható, hogy az egyes tippelők által összegekkel mekkora bevételt tudnánk elérni, ha azokon az árakon adnánk, amelyet egy-egy tippelő mondott, és ebből összesen mennyi vásárlás, majd bevétel származna:

excel2

A fentiekből látszik, hogy 5 150 Ft-os ár mellett érjük el a legnagyobb árbevételt, ezért érdemes ezen az áron értékesíteni a terméket/szolgáltatást, ha maximalizálni akarjuk a bevételt. A várható bevétel oszlopot diagrammá alakítva kapjuk a névben is szereplő görbét, a 82 400 Ft-os összbevételi csúcsponttal:

gauss-gorbe

Figyelem!

  • Csak akkor lesz pontos eredménye a fenti számításnak, ha sokan válaszolnak. Minimum 100 választ érdemes gyűjteni.
  • Előfordulhat olyan eredmény, amellyel annyi vásárlót kellene kiszolgálni, hogy kapacitást kellene növelni, de mellette van olyan eredmény is, amely bevételt tekintve csak picivel marad el a nyertestől, de optimálisabb költség mellett, közel azonos bevételt eredményez.

Mi a Gauss görbe nagy előnye?

  • Maximalizálja a profitot.
  • A szélső értékeket (komolytalan válaszokat) figyelmen kívül hagyja, azok nem befolyásolják az eredményt.
  • Anélkül lehet tesztelni az árat, hogy a tényleges termékkel akár egy percet is foglalkoztunk volna. Azaz remek piackutató módszer.

Mire érdemes még figyelni Gauss görbe használata esetén?

  • A költségekre (fejlesztés, gyártás, reklámozás, terjesztés, ügyfélszolgálat, stb.).
  • A leendő ügyfelek várható élettartam-értékére. Azaz akár a fenti módszerrel meghatározott ár alatt is megérheti az értékesítés, ha egy belépő szintű termékről van szó, és egy-egy ügyfél várhatóan magas profitot fog termelni nekünk a termékpiramisunkon feljebb elhelyezkedő termékeinek megvásárlásából adódóan.

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!