Felhasználói élményt csökkentő weblap hibák

Az alábbiakban összegyűjtöttem a weboldal készítés hibák közül azokat, amelyek a felhasználói élményt érintő hibák kategóriába sorolhatóak.

Az alábbi lista nem teljes, nem fontossági sorrendben tartalmazza a hibákat, és időnként bővül.

Háttérzene [#100]

Miért hiba?
Sokan internetezés közben saját zenét vagy rádiót hallgatnak. Nem örülnek a háttérzenének, de további okai is vannak, amiért nem javasolt a háttérben szóló zene alkalmazása.

Aki éjszaka internetezik, és ott alszik mellette, vagy a szomszéd szobában a családja, és a weboldalára érve megszólal egy aláfestő zene, amit esetlegesen ki se lehet gyorsan és egyértelműen kapcsolni, Ön szerint meddig marad az oldalán? Talált. 0, azaz NULLA másodpercig.

Ha a látogatója úgy internetezik (elég kis százalék, de előfordul), hogy közben éppen a nagyfelbontású DivX családi nyaralását tömöríti, ahol a képpel együtt kódolódik az alatta lévő mp3 formátumú hang is, akár többórányi munkáját teheti tönkre azzal, hogy megszólal az mp3 aláfestő zene, ezzel megzavarja a kódolási folyamatot, és elrontja az egész addig elkészült videót.

Hosszú intró, kikapcsolási lehetőség nélkül [#199]

Miért hiba?
Amikor az emberek megtisztelik az oldalát a látogatásukkal, nem arra kíváncsiak, hogy milyen szuper designerre van pénze, hanem arra, hogy az ő problémájukra milyen szolgáltatást vagy terméket tud nyújtani. Ha nincs leállítási vagy átugrási lehetőség, akkor még az idejét is rabolja a látogatónak. Ha mindenképpen tesz ki intrót (de ne tegyen!!), legalább biztosítson egy intró átugrása/skip intro menüpontot, melyre rákattintva be lehet lépni az oldalára. Ez figyelemfelkeltő helyen legyen az intró oldalon, hogyha a látogató úgy dönt, nem kívánja végignézni az intrót, haladhasson tovább, ne pazarolja (jobban) az idejét.

A menüt és/vagy a főoldalt keresni kell [#70]

Miért hiba?
A látogató nehezen igazodik el a weboldalán, csak mérges lesz és továbbáll.

Milyen legyen a menü?

Vezessen végig az oldalakon, arra késztesse a látogatót, hogy az Ön által elképzelt sorrendben nézze meg az aloldalakat.

Ne legyen nehezen kezelhető, ne találjon fel új menürendszert, mint amit megszoktak az internetezők. Az emberek nagy része, ha nem tud navigálni, keresgélés nélkül továbbáll, nem pazarolja arra a drága idejét, hogy az Ön által készített menü tulajdonságait megismerje.

Ne legyen elrejtve, csak a weboldal egy bizonyos pontjára való kattintással elérhető. Üzleti weboldalnál ez nem megengedett, egy cégvezető nem fog ezzel foglalkozni, hogy megkeresse a navigációt, inkább továbbáll egy egyszerűbben kezelhető weboldalra. A KONKURENCIÁÉHOZ.

A főoldalt ne kelljen keresni.

Sokszor előfordul, hogy a látogató megnézi a főoldalt, de nézelődés után nem talál gombot, amely visszavinné Őt oda. Erre hatékony megoldás, és egyre többen ismerik: A bannert/céglogót ha lehet, kattinthatóvá kell tenni, egy a főoldalra vivő linkkel.

A menüt se kelljen keresni.

A felhasználók a menüt az oldal tetején, vagy a bal és/vagy a jobb oldalán keresik. Ne dugja el az oldal aljára, kövesse a jól bevált módszert, ne akarja újra feltalálni a kereket!

„Kenyérmorzsák” (breadcrumbs)

Nem hiba a hiánya, de hasznos kiegészítője lehet az oldalnak az úgynevezett kenyérmorzsák funkció használata. Ez az, amikor a menüpont tetején és/vagy alján leírja hogy a látogató az oldalon belül éppen hol áll, pl.: Főoldal -> Termékek -> Én termékem. Ez segít (a title [cím] mellett) eligazodni, hol is vagyunk, és csökkenti az elveszettség érzetet, de fontos kiemelni, hogy ez nem helyettesíti a navigációt.

Nincs főoldal menüpont [#94]

Miért hiba?
Rendben van, hogy a logóra kattintva visszatér a látogató a főoldalra, ám nem mindenki ismeri ezt a “funkciót.”, így ha vannak csak a főoldalon elérhető hasznos infók (vagy a látogató onnan tud továbbmenni), akkor nem mindenki fog tudni hozzá visszatérni.

Ha a látogató már több oldalt megnézett, és rájött hogy a számára hasznos vagy érdekes információ a főoldalon volt, akkor csak a „vissza” gomb többszöri megnyomásával tudja újra elérni azt. A főoldal menüpontot ki lehet úgy „iktatni”, hogy pl. az új termékek kerülnek oda kilistázásra, és a látogató az „Új termékek” menüpontra kattintva újból a „Főoldalon” találja magát.

Hibának gondolom azt a megoldást, amikor mobilon látszódik egy lenyíló rész, ami egyértelműen a menü helye, és a lenyíló rész legtetején csak ez a szó áll: “Menü”.

Miért hiba?
Mert van jobb megoldás! 🙂

És mi az?
Ha a “Menü” szót átírjuk erre: “Menü – válassz!” Ezzel cselekvésre ösztönözzük a látogatót, és egyértelműbbé tesszük, hogy ott kell keresni a főoldaltól eltérő tartalmakat.

2022-es kiegészítés:
Manapság már megértik az emberek a MENÜ szót is, 7 évvel korábban azért nem volt ennyire elterjedt a mobilos verziók használata.

PDF menüpontok [#95]

Miért hiba?

  • Lassan töltődnek be az esetleges nagy tartalmak miatt.
  • Nem erre valók. (pl. árlistának, könyvnek megfelelő a PDF fájl)
  • Nem akkora mint a böngésző, görgetni kell.

Youtube videó, vagy Google Maps-es térkép linkként való beszúrása [#71]

Miért hiba?
Ha a Youtube videókat és Google térképrészleteket linkként teszi ki az oldalára, azt éri el, hogy a látogató elmegy az oldaláról, és elkezd a youtube.com vagy maps.google.com oldalon böngészni.

Mi a megoldás?
Használja bátran az oldalba beágyazás funkciót, azért van!

Kereső az oldalon [#97]

Két fajtája van az oldalon belüli keresőknek:

  1. Google kereső az oldalon: Miért kell? Hogy a látogató továbbmenjen? Ha keresni akar, akkor meglátogatja a Google oldalát. Nem a Google kereső miatt fog valaki az oldalára menni.
  2. Keresőmotor, ami az oldal tartalmában keres. Az már eleve rossz, ha valaki csak beépített keresővel találja meg az Ön oldalán a keresett tartalmat. Meg egyébként is, ha pont keresővel jutott az oldalára, nem ironikus, hogy az oldalán belül is keresni kell? Ha a Google több milliárd weboldal közül ki tudta keresni az Ön weboldalát, akkor Önnek mi szüksége van egy keresőre? Akkora tartalma van, mint az egész internet? Legyen bármilyen nagy is a weboldal, logikus, strukturált, témakörökre bontott felépítéssel egyértelműen megtalálhatónak kell lennie minden tartalomnak. Egy bizonyos méret felett, vagy egy hírportálnál természetesen elengedhetetlen a keresőmotor beüzemelése, az információáradat megszűrése végett. A hiba leírása természetesen a kis aloldalszámú oldalakra vonatkozik. Ha beépít keresőt, az működjön rendesen, sokszor találkoztam már olyannal, hogy kerestem oldalon belül, és nem találtam meg a kívánt tartalmat. Bosszantó. Támogasson minden karaktert, és legyen benne szabadszavas kereső is a minőségi szolgáltatás érdekében. A kereső a látogató végső „próbája”, legtöbben azért folyamodnak a használatához mert eltévedtek az oldalon. Ha ez sem segít, kilépnek.

Ezzel a ponttal kapcsolatban érkezett egy visszajelzés, melynek igazat adok, idézem:

„Habár írod, hogy a keresőmentesség csak a kisebb oldalakra vonatkozik, szerintem ott is jó lehet. Alapvetően ugyanis két típusra bonthatjuk a felhasználókat: a navigálós fajták, akik a menüpontokon végighaladva próbálják megkeresni a kívánt tartalmat, meg a keresősök, akik mindjárt azt keresik, hol lehet keresni. Ha nagyon konkrét infókat keresek, akkor én is azonnal a keresőhöz nyúlok, nem állok neki böngészgetni. Egy kereső inkább megnyugvást adhat, hogy “ha nagyon elvesznék a menürendszerben, még mindig próbálkozhatok ezzel”. Persze egyértelmű, hogy jól működőnek kell lennie.

Arról nem beszélve, hogy a saját keresők olyat is tudhatnak, mint a Google nem: azaz a találati listán kijelezhető a szerző, a dátum (akár a megírásé, akár a publikálásé), esetleg kategória/címke is.

A Google Custom Searchje egyébként megoldás lehet, ha nincs pénz/lehetőség saját keresőre az oldalra, de ahogy írtad, az könnyebben elviheti a látogatót.”

2022-es kiegészítés:
Az eredeti cikk 2010-ben íródott. Ma már az az álláspontom, hogy kifejezetten jó, ha van az összetettebb weboldalakon kereső. Inkább az a hiba, ahol nincs. Kivéve egy céges bemutatkozó oldalt, ami áll 5-6 menüpontból. Oda talán szükségtelen a kereső.

Túl bonyolult captcha használata [#137]

Mi a captcha?
Olyan teszt, amelyet azért teszünk a weboldalon egy űrlapba, hogy azt csak valós személy tudja kitölteni.

Mitől lehet bonyolult egy captcha?

  • Túl homályos a szöveg.
  • Túl cifra betűvel van írva a begépelendő szöveg.
  • Nincs “felolvasom” funkció.
  • Nem érthető a “megoldható” feladat.
MathCaptcha
Extrém (vicces) példa. Forrás: crainium.net/jdjArchives/MathCaptcha.jpg

Mi a megoldás?
Olyan captcha-t kell használni, ami mindenki számára könnyen értelmezhető, vagy van felolvasás funkció, amely alapján könnyű begépelni a captcha tartalmát.

A 193-as hiba is nagyon hasonló ehhez: Titkosírás feladvány kétfaktoros hitelesítésként.

Izgő-mozgó animációk használata [#101]

Miért hiba? Eltereli a látogató figyelmét a fontos dolgokról. Ne úgy emeljünk ki valamit, hogy fut a szöveg az oldal közepén. Egy másik példa: a forgó, email küldése gombként funkcionáló „@” jel helyett biztosítsunk egyértelmű, pl. „E-mail küldése” menüpontot a látogatónak.

Kattintásra új ablak ugrik elő [#103]

Miért hiba? Az oldalán belül nem ajánlott ezt használni, mert az emberek megijednek a felugró ablakoktól, és sokszor még annak betöltődése előtt bezárják.

Természetesen nem hiba ha a „Partnerek” menüpont alatt lévő linkekre kattintva új ablakban jelenik meg az adott partner weboldala. Szerintem téves az a feltevés, hogy „a partnerek oldala is nyílhat a mi oldalunk helyére, mert az Átlagos Felhasználó* ismeri a „vissza” gombot”. Nem. Nem ismeri.

* Steve Krug: “Az Átlagos Felhasználót a genfi Mértékegységek Hivatala őrzi csíramentes, hermetikusan lezárt üvegbúra alatt” – ergo: nem létezik. (-:

Ez a hibapont a mű korábbi verziójának megjelenése után kapott egy visszajelzést, mellyel nem értek egyet, de a teljesség kedvéért közlöm: „Vissza gomb nem ismerete: ez tévedés. Még a mai nap is a leghasználtabb gomb, habár mostmár vesztett jelentőségéből. Sajnos hirtelen nem találtam, hol olvastam erről, de még most is olyan 30-40% között használják”.

Egy vagy több látogatószámláló [#65]

Miért hiba? Biztos látott már olyan weboldalt, ahol az oldal alján 5-10, vagy akár több különféle statisztika mutatja, hogy mennyien nézték már meg a weboldalt. Elég viccesen néz ki, hogy mindegyik mást mutat. Olyan, mintha 3 óra lenne a kezén. Ahogy a mondás is tartja, ha egy órád van, meg tudod mondani a pontos időt, ha több órád van, akkor már nem. Ajánlom a Google Analytics egyedüli használatát statisztikai adatok gyűjtésére. Ráadásul ennek az ingyenes rendszernek az az egyik nagy előnye, hogy nem látja mindenki, hogy milyen a weboldala látogatottsága. Gondoljon csak bele, a konkurenciájának semmi köze, hogy Önt mennyien látogatják, ez az adat már szinte az üzleti titok határát súrolja.

Nincs akadálymentes weboldal verzió [#66]

Mikor hiba? Csak akkor, ha olyan terméket vagy szolgáltatást kínál, amelyek iránt előreláthatólag a látáscsökkentek is nagyobb számban fognak érdeklődni.

Add a kedvencekhez gomb, ajánlom az ismerősömnek, és beállítás kezdőlapnak funkció hiánya [#67]

Hiba?
Csakúgy, mint a popup ablaknál, érdemes először méréseket végezni és utána eldönteni, mert ezek a hatékonyságukat tekintve teljesen oldal és témafüggő webes eszközök.

2022-es kiegészítés:
Az eredeti cikket 2010-ben írom. Ma már azt mondom, hogy inkább az a hiba, ha vannak ilyen funkciók a weboldalon!

Szakzsargon használata [#69]

Miért hiba? A laikus látogató nem érti az Ön szaknyelvét. A mondanivalónkat hétköznapi nyelven kell megfogalmazni, hogy ne csak 1-2 látogató értse, hogy mit is akar eladni, hanem a célközönsége is. Közérthető módon fogalmazza meg, hogy miben tud a látogató segítségére lenni!

Óra és/vagy naptár az oldalon [#98]

Miért hiba?
Felesleges. Az órát láthatja a látogató a gépe jobb alsó sarkában. És nem azért megy a látogató a weblapjára, hogy megnézze mennyi az idő.

A névnap láttán pedig eszébe jut egy kedves ismerőse, és elrohan ajándékot vásárolni neki, otthagyva az Ön oldalát. Vagy éppen átmegy a Facebook-ra felköszönteni, ahonnan már nem tér vissza.

Mikor nem hiba?
A névnap egy virágküldő és/vagy egy webáruház főoldalán hasznos lehet, mert lehet, hogy pont Önnél fog vásárolni a látogató az ismerősének.

Egyéb, felhasználói élményt rontó hibák

A weboldal készítés hibák teljes tartalomjegyzéke

  1. Bevezető
  2. Domain névvel, tárhellyel kapcsolatban elkövethető webes hibák
  3. Technikai felépítéssel kapcsolatos webfejlesztői hibák
  4. Felhasználói élményt csökkentő weblap hibák
  5. Megjelenített tartalmakkal kapcsolatos hibák a weboldalakon
  6. Keresőoptimalizálással kapcsolatos főbb hibák a honlapokon
  7. Online marketing hibák, értékesítést nehezítő weboldal hibák
  8. Jogi jellegű weboldal hibák
  9. Weboldal biztonságával kapcsolatos hibák
  10. Webáruház üzemeltetés során elkövethető hibák gyűjteménye

Ha tetszik a cikksorozat, kérem mondja el a véleményét róla, és küldje tovább a barátainak, ismerőseinek és partnereinek. Ha nem tetszett, küldje el a konkurenseinek!

Szeretne egy profi, hibamentes weboldalt? Észrevétele van?

Ha a cikksorozatomat tanulmányozva rájött, hogy az Ön weboldalán is található (vagy leendő oldalán nem szeretne hibákat) egy vagy több hiba – és szeretné javítani őket – forduljon hozzám bizalommal, és segítek Önnek, hogy egy hatékonyabb és ügyfélközpontú weboldala legyen!

Szűcs Ádám
WordPress weboldal fejlesztő
Telefonszám: +36 70 623 8822
E-mail cím: info@szucsadam.hu

Ajánlatkérést, vagy bármilyen más visszajelzést is szívesen veszek!

Könyvajánló: A sikeres online vállalkozás építőelemei [312 oldal]

Küldetésemnek érzem, hogy minél többen építsenek sikeres vállalkozást, azaz kitörhessenek az alkalmazotti létből, és egyéni vállalkozóként, vagy egy kis cég tulajdonosaként érjenek el sikereket, valamint stabil egzisztenciát. Ha el szeretnél indulni a siker felé vezető úton, engedd meg, hogy útitársadul szegődjek! Ha könnyebb életet szeretnél, és ehhez online vállalkozáson keresztül akarsz eljutni, akkor neked szól a könyvem!

Az online sikerekhez három tényezőt kell párhuzamosan fejleszteni. Rendelkezni kell a modern kor követelményeinek megfelelő weboldallal, amelyet keresőbarát módon kell elkészíteni, majd tartalommal megtölteni.

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!